خماری احساسی حالتی است که ذهن ما تحت تاثیر برخی عوامل با فوران احساسات و هیجانات مختلف مواجه شده و بدین قابلیت و کارایی بهتر و قوی تری در ثبت و بازیابی آنها در آینده از خود نشان میدهد.
بروز خماری احساسی در روابط عاشقانه امری بسیار جذاب و هیجان انگیز است ولی خلآ آن پس از گذشت مدتی از رابطه اجتناب ناپذیر است.
تقریبا تمام کسانی که وصال عشق را تجربه کرده اند پس از مدتی با این حقیقت تلخ مواجه می شوند، که رابطه شان دیگر به اندازه گذشته پر از هیجان و شادمانی نیست و رو به سردی می رود.

حال راهکارهای حذف چرخه مخرب خماری احساسی را بررسی میکنیم:
۱-بی بهانه چرخه را بشکنید
هر گاه احساس کردید که به هر دلیلی همسرتان از دست شما ناراحت شده و در قالب بحث و جدل تلاش میکند تا شما را متوجه اشتباهتان کند،به جای آنکه از خود دفاع کنید،تلاش نمایید تا اصل ماجرا و حقیقت را مشخص نمایید.

۲-واقع بین شوید و مشکلات را بپذیرید
تا زمانی که یک فرد نپذیرفته دچار یک بیماری شده،هرگز برای درمان صحیح و کارآمد به پزشک مراجعه نمیکند.بنابراین شرط لازم و اولیه برای هر درمانی پذیرش واقعیت است.

۳-گفتگو توام با احترام را تمرین کنید
گفتگو کردن در روابط انسانی یک راه حل همیشه کارآمد و کارگشاست،به شرطی که اصول و روش های صحیح آن را یاد بگیریم.اگر هدفمان محافظت از رابطه،تقویت آن و جلوگیری از بروز سردی رابطه ست،باید مراقب گفتار و رفتار خود باشیم.باید کاری کنیم که آنچه در ذهن همسرمان بعد از این گفتگو و به واسطه خماری احساسی نقش می بندد،نکاتی خوب،لذت بخش و احترام آمیز باشد.

۴-درک کنید که همیشه حق با رابطه ست،نه یکی از زوجین
یادتان باشد که وقتی مشکلی در یک رابطه ایجاد میشود،دو طرف هر دو مثل سهام داران یک شرکت در آن نقش دارند.
بنابراین وقتی دچار مشکل میشوید به جای اینکه به خودتان حق بدهید و به دنبال اثبات حقانیت خود باشید،همیشه حق را به رابطه بدهید.بدین معنا که همیشه این نکته را مدنظر قراردهید که این رابطه است که باید حفظ شود و سالم و مصون بماند.

۵-در کنار نقد دیگری،خود را هم نقد کنید
وقتی شما در ابتدای گفتگو اشاره میکنید که قبول دارید خودتان نیز مقصر هستید،باعث میشوید فضای گفتگو،فضایی آرام و منطقی تری شود و طرف مقابل به جای دفاع یا تهاجم کورکورانه،با رویکردی سالم تر به بیان ناراحتی ها و رنجش هایش بپردازد.

۶-انتقادپذیر و مسولیت پذیر باشید
الف»به صورت مشخص اقرار کنید که چه اشتباهی مرتکب شده اید که در شکل گیری مشکل نقش داشته است.
ب»بابت خطاهای مرتکب شده عذرخواهی کنید.
ج»با حرف و زبان بدن نشان دهید که بابت خطای تان ناراحت هستید و تلاش میکنید از ارتکاب مجدد آن جلوگیری کنید.

۷-برای حذف عوامل بروز مشکلات تلاش کنید
برای مثال از نوشتن یادداشت کمک بگیرید:این راه حل به ظاهر پیش پا افتاده دو کارکرد مهم دارد:اول اینکه شخص اول یاد میگیرد به جای عصبانی شدن و پرخاشگری، از طریق نوشتن خود را تخلیه و آرام کند.
دوم:فرد دوم با دیدن یادداشت ها کم کم ذهن خود را عادت میدهد که باید به کارهای کوچک هم اهمیت بدهد. به همین سادگی مشکلی که میتواند یک رابطه را خراب کند رفع میشود.

۸-اطمینان بخشی کنید
اطمینان بخشی یعنی:
۱/دریابید کهد همسرتان به واسطه چه ترس هایی دچار رنجش و هراس میشود
۲/برای عدم مواجهه او با عوامل هراس آور برنامه ریزی کنید








برگرفته از کتاب: خماری احساسی در روابط عاشقانه
تالیف دکتر محمدپارسا عزیزی