زوچ درمانی
زوج درمانی
11 آگوست 2024

مربی توسعه فردی

حتماً برایتان پیش آمده که گاهی احساس سردرگمی کنید و ندانید در چه زمینه‌هایی استعداد دارید یا به دنبال ایجاد عادت‌های جدید باشید ولی هر بار با شکست مواجه شوید. اینجاست که کوچینگ توسعه فردی به کمکتان می‌آید.

کوچینگ توسعه فردی یک تعامل و همکاری دو طرفه بین مربی توسعه فردی و مراجعه کننده است و به فرد کمک می‌کند که عملکرد خود را در جنبه‌های فردی، حرفه‌ای یا سازمانی بهبود ببخشد. در واقع کوچ فردی یک حامی و همراه است که شما را یاری می‌کند تا مسیر پیشرفت را بهتر طی کنید و با درمانگر و مشاور متفاوت است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که:

  •  برای گرفتن تصمیمات مهم دچار مشکل هستند.
  • در ارتباط با دیگران مشکل دارند و نمی توانند ارتباط موثری برقرار کنند.
  • عزت نفس و اعتماد‌به‌نفس پایینی دارند.
  • توانایی مدیریت زمان ندارند و با کمبود وقت مواجه هستند.
  • نمی توانند در کارهایشان به طور مستمر عمل کنند.
  • چرخه زندگی متعادلی ندارند.
  • برای کشف استعداد‌هایشان مشکل دارند و یا نمی توانند از قابلیت‌هایشان به درستی استفاده کنند.
  • در حال گذار شغلی هستند؛ مثل تغییر شغل یا راه اندازی کسب و کار جدید

اگر دوست دارید راجع‌به فرآیند مربیگری توسعه فردی و مزایای آن بیشتر بدانید، اگر دوست دارید بدانید کوچ مناسب شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، پس این مقاله را تا آخر بخوانید که بتوانید به جواب سؤالاتتان برسید.

قبل از هر چیز لازم است بدانیم کوچینگ توسعه فردی به چه معناست؟ همانطور که گفتیم در واقع کوچینگ یا مربیگری توسعه فردی یک فرآیند است که بر اساس مکالمه و مشارکت بین کوچ و یک فرد یا گروهی از افراد بنا شده و در آن مربی جلساتی را برای مراجعه کننده برگزار می کند. در این جلسه‌ها کوچ، زمینه رشد و توسعه فردی را طبق استعداد‌ها و مهارت های هر فرد فراهم می کند. در وجود همه افراد استعداد‌های متعددی قرار داده شده است اما ممکن است از آن اطلاع کافی نداشته باشند.

در این روند، کوچ با استفاده از سؤالات، تمرینات و تکنیک‌های مختلف، به شخص یا گروه در پیدا کردن توانایی‌ها، اهداف، برطرف کردن موانع و بهبود عملکردشان کمک می‌کند. به طور کلی این فرآیند مبتنی بر افزایش آگاهی، توسعه مهارت‌ها و بالا بردن انگیزه و اعتماد‌به‌نفس فردی است.

کوچ توسعه فردی کیست؟

کوچ به معنای مربی بوده و به شخصی اطلاق می‌شود که از مهارت ارتباطی موثری برخوردار است. کوچ توسعه فردی، مراحل پیشرفت مراجعه کننده و همچنین اهداف او را در نظر می گیرد و بر اساس آن‌ها برایش برنامه ریزی می‌کند. البته این برنامه باید توسط خود مراجعه کننده نیز تأیید شود و از نظر او هم برنامه ارائه شده پاسخگوی خواسته‌ها و نیاز‌هایش باشد. کوچ توسعه فردی با توجه به ویژگی‌های افراد و برنامه تهیه شده، ممکن است برای آموزش فرد هم برنامه‌های ویژه‌ای در نظر بگیرد و یادگیری مهارت های خاصی را به او پیشنهاد دهد. مربی رشد شخصی نه تنها به بهبود چشم‌انداز‌های کاری، بلکه به بهتر شدن شرایط زندگی کمک می‌کند.

ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که آیا در این روند همه مسئولیت بر عهده کوچ توسعه فردی است؟ باید گفت که مراجعان خود مسئول دستاورد‌هایشان هستند. آن ها باید خودشان دست به عمل بزنند و کوچ توسعه فردی فقط می‌تواند کمک، تشویق و راهنمایی‌شان کند؛ اما اقدامی را به جای مراجعه کننده انجام نمی‌دهد.

کوچینگ توسعه فردی چه فوایدی دارد؟

ممکن است هنوز برایتان سؤال باشد که چرا باید از کوچ توسعه فردی و افراد حرفه‌ای کمک بگیریم؟ در ادامه برخی از دلایل اهمیت کوچینگ توسعه فردی را مطرح خواهیم کرد:

  • کمک به ارتقاء خودآگاهی: در فرآیند کوچینگ شما می‌توانید درک بهتری از عواطف و احساسات خود داشته باشید، باور‌ها و ارزش‌هایتان را بشناسید و نقاط ضعف و قوتتان را کشف و بررسی کنید.
  • توسعه مهارت‌های زندگی: گاهی با تقویت یک یا چند مهارت و کار کردن روی خود، تغییرات بزرگی در زندگی ایجاد می‌شود؛ اما ممکن است انجام این کار به تنهایی سخت باشد. شما به کمک کوچ و طبق برنامه می‌توانید مهارت‌های مهم مثل روابط، مدیریت زمان، حل مسئله، اعتماد به نفس و… را افزایش دهید.
  • برنامه ریزی و رسیدن به اهداف: شما در طول مسیر یک کوچ توسعه فردی در کنار خود دارید که با راهنمایی‌ او می‌توانید اهداف مناسب برای خود تعیین کنید، یک برنامه اصولی بچینید و با عبور از موانع به خواسته‌های خود برسید.
  • بهبود کیفیت زندگی: کوچینگ توسعه فردی کمک می‌کند در جنبه‌های مختلف زندگی از جمله کار و زندگی شخصی، جسم و روح، نیاز‌های فعلی و اهداف و… تعادل برقرار کنید و به دنبال ارتقاء سلامت جسمی و روانی، رضایت از زندگی را نیز افزایش دهید.
  • افزایش بهره‌وری: وقتی با کمک یک مربی توسعه فردی، مدیریت بهینه زمان را می‌آموزید، به دنبال آن تمرکز، توجه و انگیزه‌تان هم برای انجام کار‌ها بیشتر شده و سعی می‌کنید متعهدانه برنامه‌هایتان را عملی کنید.
  • کمک به غلبه بر ترس‌ها و موانع: کوچینگ توسعه فردی باعث می‌شود که بتوانید ترس‌ها و باور‌های مخرب را شناسایی و آن‌ها را با باور‌های مثبت و سازنده جایگزین کنید. همچنین کمک می‌کند از چالش‌هایی مثل مشکلات مالی، بیماری، مسائل خانوادگی، تنهایی و… راحت‌تر گذر کنید.
  • تسهیل در تصمیم گیری: از طریق همفکری و مشورت با کوچ توسعه فردی شما می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های مهم مثل انتخاب رشته یا مسیر حرفه‌ای، تغییرات شغلی، مسائل شخصی و… بهتر و مطمئن‌تر پیش بروید.

مراحل کوچینگ توسعه فردی

  1. شفاف سازی و تعیین اهداف: در قدم اول با همکاری مربی مشخص می‌کنید که دقیقاً می‌خواهید چه چیزی به دست آورید. همانطور که قبل‌تر گفتیم، این تعیین هدف باید به روش اسمارت صورت بگیرد. لازم است چرایی مهم بودن هدف و ارزشی که برایتان دارد را پیدا کنید؛ چون این مثل موتور محرک عمل کرده و باعث می‌شود در طول مسیر ثابت قدم بمانید.
  2. تحلیل وضعیت فعلی: در این مرحله لازم است مشخص کنید که در چه نقطه‌ای قرار دارید، دانش، مهارت و تجربیاتتان را بررسی کنید و ببینید کدام داشته‌هایتان را می‌توانید در راه رسیدن به هدف به کار بگیرید و با چه موانع و محدودیت‌هایی روبرو هستید. سپس با توجه به نیاز‌هایی که دارید و اهدافی که تعیین کرده‌اید، یک نقشه راه توسعه فردی ترسیم می‌کنید تا بدانید قرار است چه اقداماتی را در چه زمانی انجام دهید.
  3. بررسی گزینه‌ها و تهیه منابع: شما باید همه منابعی که برای رسیدن به هدف نیاز دارید را شناسایی و تهیه کنید. این منابع می‌تواند کتاب‌ های توسعه فردی، مقالات، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، افراد متخصص و … باشد. حالا با توجه به امکانات و گزینه‌های موجود، بهترین‌ها را برای طی مسیر، انتخاب کنید.
  4. اجرای برنامه و تعهد به هدف: اکنون وقت عملی کردن برنامه توسعه فردی است که در مراحل قبل به کمک کوچ تهیه کردید. رمز موفقیت شما متعهد ماندن به هدف و ادامه مسیر با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها است.
  5. ارزیابی و گرفتن بازخورد: در این گام از کوچینگ توسعه فردی لازم است به طور مرتب پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایتان را در راه رسیدن به هدف ارزیابی کنید و از مربی خود بازخورد بگیرید. سپس در صورت نیاز تغییرات جدیدی در برنامه ایجاد و اصلاحات لازم را اعمال کنید.

در صورتی که این مراحل را به درستی پیش بروید، می‌توانید تغییرات مثبت و پایدار در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود ایجاد کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره با دفتر مرکز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *