برای درمان لکنت زبان کودک به چه درمانگری مراجعه کنیم ؟
8 ژوئن 2018
فلج مغزی چیست ؟
8 ژوئن 2018

تاخیر در گفتار کودکان

در شرابط عادی انتظار می رود کودکان در حدود یک سالگی شروع به بیان چند تک کلمه مانند ماما .بابا.دد و … نمایند .و به تدریج تا هجده ماهگی تعداد کلمات بیشتر شود و در حدود ۲۴ ماهگی عبارات کوتاه و دو کلمه ای (مانند بابا رفت .آب بده و ….)شکل بگیرند  البته این روند رشد در کودکان مختلف تا حدی متفاوت است به طوری که برخی در دو سالگی به خوبی حرف می زنند و بالعکس گروهی از کودکان در دو سالگی به خوبی حرف می زنند و بالعکس گروهی از کودکان تازه حدود سه سالگی توان بیان عبارات کوتاه و کاربردی را پیدا میکنند نکته مهم این است که برای تشخیص مشکل گفتار و زبان در کودکان لازم نیست تا دو یا سه سالگی صبر کرد و در بسیاری از موارد می توان مشکل احتمالی کودک را بسیار زودتر تشخیص داد و درمان را شروع کرد .

برخی علل تاخیر در گفتار کودکان :

تفاوت های فردی و جنسیت و ارث .در بسیاری از موارد در شرایط عادی ممکن است کودکی در یک یا چند حیطه استعداد بیشتری داشته باشد و سرعت رشد وی در آن زمینه سریعتر است و در برخی  زمینه ها ضعیف تر باشد .این تفاوت ها می توانند به علل مختلفی مثل جنسیت .ارث.هوش .محرکات محیطی …باشد .

البته نکته بسیار مهم در اینجا این است که این تفاوت ها نباید فراتر از محدوده طبیعی یا به علت بیماری باشد . در مورد همه کودکان نباید تا دو یا سه سالگی برای شروع گفتار صبر کرد چرا که ممکن است علت تاخیر ایشان مربوط به یک آسیب زمینه ای باشد که بایستی حتما تحت درمان روانشناسی و گفتار درمانی قرار گیرد .

کم توانی ذهنی :

کودکانی که به درجاتی مشکل هوشی دارند .ممکن است در حیطه های مختلفی تاخیر داشته باشند.
اختلالات نافذ رشد :
این گروه دسته ای از اختلالات دوران کودکی هستند که خود شامل اختلالاتی مانند اتیسم .آسپرگر .سندرم  رت و … می شوند .
زبان پریشی رشدی یا نقض ویژه زبانی :

برخی از کودکان به دلیلی اسیبی که طی دوران بارداری هنگام تولد و یا دوران نوزادی به مغز ایشان وارد شده .مناطق ویژه زبانی مغز ایشان وارد شده .ممکن است شکل خاصی از تاخیر در رشد گفتار را نشان می دهد .

در مجموع علل زمینه سازی که میتواند اختلالات بالا را به وجود اورد بسیار زیاد و متنوع هستند . فقر محرکات محیطی .دوزبانگی .زمینه ارثی در تفاوت سرعت رشد بیماری های ژنتیکی .اختلالات کرومورومی مشکلات و حوادث دوران بارداری صدمات حین تولد تشنج زردی ضربه به سر و … از جمله این عوامل هستند .

دیدگاه ها بسته شده است