تاخیر در گفتار کودکان
8 ژوئن 2018
کم شنوایی چیست ؟
8 ژوئن 2018

فلج مغزی چیست ؟

معمولا مادر اولین کسی هست که متوجه میشود فرزندش در یادگیری مشکل دارد .خوب سرش را بالا نمیگیرد . خوب نمیشیند و خوب چهار دست و پا راه نمیرود و یا راه رفتنش مشکل دارد .تاخیر در مراحل رشد حرکتی بچه (کنترل خط تعادل و قرار دادن اندام در وضعیت مناسب و توانایی راه رفتن )ممکن است اولین علایم بیماری باشد که آنرا فلج مغزی یا  cerebel palasy یا به اختصار cp مینامند .

مهم ترین علایم فلج مغزی ناتوانی های حرکتی در بچه است که تا اخر عمر با وی باقی میماند .بعضی از بچه های مبتلا به فلج مغزی دچار عقب ماندگی ذهنی هم هستند .گرچه آسیب های مغزی که علت اصلی بوجود امدن این بیماری هستند پیشرونده نیستند ولی مشکلات حرکتی بیمار میتواند پیشرفت کند .پس این بیماران باید تا زمان تمام شدن رشد جسمی یعنی تا اتمام بلوغ تحت نظر پزشک باشند .

شدت فلج مغزی در بیماران مختلف متفاوت است .در بعضی بیماری چنان شدید است که بچه مدت کوتاهی بعد از تولد فوت می کند و در بعضی دیگر بقدری خفیف است که ممکن است نیاز به هیچ اقدامی نداشته باشند ولی بیشتر بیماران در وسط این طیف هستند .

علت فلج مغزی

فلج مغزی بیماری نیست بلکه دسته ای از بیماری هاست که به علت اسیب به مغز بچه بوجود  میاید .این آسیب ها ممکن است در زمان جنینی یعنی قبل از تولد به مغز بچه وارد شود .ممکن است در حین زایمان و یا حتی ممکن است در یک سال اول زندگی بچه که مغز وی به سرعت در حال رشد است ایجاد شوند .بچه های نارس و انهایی که در موقع تولد وزن کمی دارند بیشتر در معرض این آسیب هستند . علل فلج مغزی را از نظر زمان ایجاد انها به سه دسته تقسیم می کنند .

علل قبل از تولد :

اینها عللی هستند که در زمان جنینی موجب میشوند مغز به درستی تشکیل نشود .بسیاری از بیماری های ژنتیکی و یا بعضی عفونت های ویروسی مادر در زمان بارداری از این دسته اند .

علل حین تولد :

اینها عللی هستند که در زمان جنینی موجب نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد شده و آسیب غیر قابل جبرانی به آن وارد می کنند.

علل بعد از تولد :

عللی مانند عفونت های مغز .نرسیدن اکسیژن برای مدتی به مغز .خونریزی مغزی (به علت ضربه مانند تصادف افتادن بچه به زمین یا دیگر ضربات به سر بچه )میتوانند بعد از تولد بچه و زمانی که مغز بچه بسیار آآسیب پذیر است به آن صدمات غیر قابل بازگشت وارد میکنند .

دیدگاه ها بسته شده است