فلج مغزی چیست ؟
8 ژوئن 2018
لکنت زبان چیست ؟
8 ژوئن 2018

کم شنوایی چیست ؟

تعداد زیادی از کسانی که دچار کاهش شنوایی می شوند تصور میکنند که این مشکل غیر قابل بهبود است و بالعکس بعضی افراد نیز فکر میکنند که این مشکل در هر صورت قابل درمان است و یا با استفاده از سمعک شنوایی آنها قابل برگشت است به همین منظور ما در این متن به طور خلاصه به برسی انواع کم شنوایی علل بوجود امدن آن راه های درمان علایم مبتلا شدن به کم شنوایی میپردازیم .

انواع کم شنوایی و راه های درمان آن

کم شنوایی انتقالی :

در این نوع بیماران احساس انسداد و یا پری در گوش خود دارند و معمولا آرام صحبت میکنند کم شنوایی انتقالی ناشی از مشکل در گوش میانی یا خارجی است که در این نوع کم شنوایی را میتوان با دارو یا عمل جراحی درمان کرد .

کم شنوایی حسی عصبی :

این نوع کم شنوایی در اثر به وجود امدن اختلال در عصب دهلیزی حلرونی است این مشکل امکان دارد در درون مغز یا در اثر ناهنجاری های گوش داخلی بوجود آید.

کم شنوایی حسی عصبی شایع ترین نوع کم شنوایی به حساب می آید و با دارو درمان نمیشود .اما میتوان با استفاده از سمعک تا حد زیادی از افت شنوایی را جبران کرد .

علایم کم شنوایی حسی عصبی :

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولا بلند تر از حد معمول صحبت میکنند زیرا نمیتوانند  صدای خود و اطرافیان خود را به خوبی بشنوند.

افراد مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی از صدای وزوز در گوش خود رنج می برند که این صداها معمولا فرکانس هایی رخ میدهد که میزان شنوایی در این فرکانس ها کم شده است .

کم شنوایی آمیخته:

اگر کم شنوایی ناشی از دو حالت فوق باشد .کم شنوایی امیخته نامیده می شود.

کم شنوایی مرکزی :

این نوع کم شنوایی در اثر اسیب رسیدن به بافت های مغزی به وجود می اید .این دسته از بیماران نیز برای بهبودی شنوایی از سمعک استفاده میکنند .

   علل کاهش شنوایی

  • عفونت :مانند سرخجه در زمان جنینی .انفولانزا .سرخک و اریون و ….
  • بیماری های وراثتی :بیماری های وراثتی جزو مهم ترین علل کاهش شنوایی است که میتوان از بدو تولد یا حتی بعد از ۲۰ سالگی خود را نشان دهد .این دسته از افراد معمولا دارای یک سابقه مثبت فامیلی هستند .
  • ضربه :ضربه هایی مانند سیلی سوانح رانندگی .برخورد اجسام مختلف به سر و گوش و … از جمله عواملی است که به گوش آسیب میرساند و ممکن است سبب اسیب های شدید به سیستم شنوایی شوند .
  • سرو صدا :از دیگر عواملی که میتواند به سیستم شنوایی اسیب بزند سر و صداهای بلند و یکنواخت و طولانی است .
  • افرادی که در محیط های صنعتی مشغول به کار هستند بیش از همه در معرض چنین صداهایی قرار دارند که ممکن است اسیب های جبران ناپذیری بر شنوایی انها داشته باشد همچنین استفاده از هدفون به مدت طولانی و با صدای بلند نیز برای نوجوانان و جوانان تا حد زیادی سیستم شنوایی را در معرض خطر قرار می دهد .
  • و عوامل دیگر از جمله اختلالات سیستم عصبی اختلالات عروقی داروهایی که به سیستم شنوایی اسیب می زند منیر .سارکوییدوز .ام اس و …

سلام! من اولین خط هدینگ هستم، آزادی که منو تغییر بدی

چه عواملی باعث می شود تاثیر درمان برای بهبود شنوایی کمتر شود :

  • تاخیر در شروع درمان
  • همراه بودن سرگیجه با کاهش شنوایی
  • کاهش شنوایی در فرکانس های پایین
  • محدودیت سنی

دیدگاه ها بسته شده است