اهمال کاری و راه های درمان آن
17 فوریه 2024
رابطه Situationship چیست؟
19 فوریه 2024

راه های مدیریت خشم

خشم چیست؟

خشم یک پاسخ هیجانی طبیعی در برابر موقعیت هایی است که فرد دچار ناکامی،بی حرمتی،ستم،تهدید و آسیب میشه.
این حالت هیجانی میتونه از یک احساس خفیف و ناخوشایند آغاز بشه و تا احساس خشم شدید ادامه پیدا کنه.

تکنیک اول: واکنش خود به محرک خشم را زمان بر کنید
وقتی در لحظه،تحلیلی به ذهنتان میرسد،قضاوتی میکنید و بدین واسطه نیت میکنید که واکنشی از خود بروز دهید،به سرعت به خود یادآوری کنید “این اتفاقات همگی حاصل تفکر اتوماتیک است.من باید بیشتر وقت بگذارم.”
با این تلقین به صورت جدی،انگیزه و اراده خود را برای بروز رفتار هیجانی(که عمدتا غیر معقول است) را از دست میدهید. در واقع با زمان دادن به خود کاری میکنید که از اثرگذاری تفکر اتوماتیک حتی المقدور دور شوید و به سمت تفکر کنترل شده حرکت نمایید.

تکنیک دوم:
در لحظه به عواقب واکنش خود فکر کنید (دور اندیشی)
دومین تکنیک مدیریت خشم این است که در لحظه با بکارگیری و تقویت مهارت دور اندیشی در خود،به این سوال فکر کنید که “آیا واکنشی که میخواهم بروز دهم،به رفع خطر کمک میکند یا باعث تشدید آن می شود؟” همین تفکر میتواند ذهن شما را به خوبی وادار به تفکر،جمع آوری اطلاعات و البته تحلیل و قضاوت بهتر کند. البته تحقق این تکنیک به خوبی،نیازمند زمان و تمرین مستمر است.

تکنیک سوم:
خود را سرگرم یک کار ذهنی کنید

برای مثال خود را ملزم کنید که هرگاه دچار خشم شدید،به جای بروز واکنش،از یک تا صد بشمارید،به همین سادگی شما از بروز رفتار و اقدام نسبت به محرک خشم آفرین جلوگیری میکنید و به تفکر کنترل شده خویش اجازه می دهید عنان ذهنتان را در اختیار بگیرد.

تکنیک چهارم:
خودباوری خودرا تقویت کنید

یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش زمینه های بروز خشم و البته کاهش شدت آن،خودباوری است. با تقویت اعتماد به نفس خود و اعتنا کردن به شایستگی ها،توانمندی ها و دستاوردهایتان در زندگی،خود را از نظر و تایید دیگران بی نیاز کنید. اینگونه اولا کمتر خشمگین میشوید و دوما حتی اگر گاهی رفتار یا کردار شخصی باعث خشم شما شود، این خشم آنقدر شدید و قدرتمند نمی شود که به شکل هیجانی غیر قابل کنترل درآید.
بنابراین در این حالت احتمال اینکه از تفکر کنترل شده خود به شکل بهتری برای بروز واکنش صحیح استفاده کنید،افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *